اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

معاون وزیر اسبق اقتصاد:

آزادراه تهران شمال نمونه فقدان اولویت‌های توسعه و بی‌نظمی سیاست‌های مالی است

معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به گزارش دیوان محاسابت از ۲۵ هزار پروژه ناتمام عمرانی در کشور نوشت: پروژه آزاد راه تهران شمال نمونه بارزی از فقدان اولویت‌های توسعه و بی نظمی در سیاست های مالی است.

آزادراه تهران شمال نمونه فقدان اولویت‌های توسعه و بی‌نظمی سیاست‌های مالی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهروز علیشیری معاون وزیر اسبق اقتصاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: حسب گزارش رییس دیوان محاسبات کشور به مجلس ، حدود ٢٥ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد.

این شاخص نشان دهنده فقدان برنامه ریزی در کشور، کارایی پایین سرمایه‌ها، عدم تطابق منابع و مصارف، فقدان اولویت‌های توسعه‌ایی و بی‌نظمی در سیاست های مالی است.

پروژه توسعه بندر چابهار و اتصال خطوط ریلی آن به شمال کشور و آسیای میانه بیش از یک دهه است که در دستور کار قرار دارد. بویژه بعد از آنکه مقام رهبری بر توسعه مکران تاکید فرمودند. علیرغم آن، پروژه مکران هنوز نظم و نسق مشخصی ندارد. نمونه دیگر از این طرح ها ازاد راه تهران - شمال است که ٢٥ سال است در دستور کار است و هنوز ٢٥ درصد حجم کار فیزیکی و مالی پیشرفت ندارد.

این ها همه نشان می‌دهد که طراحی پروژه ها و تدارک اسناد عملیاتی آن، مدل سازی تامین مالی آنها، احصاء ریسک ها و نحوه اطفاء آنها ، و سایر عوامل بخوبی تدارک نشده است و این خود ماجرایی است که باید با آن مواجهه جدی کرد. سرمایه ها تلف شده است و فرصت ها از کف رفته است . لیکن امروز باید این پروژه ها را در غربالی بریزیم و بر پایه الگوهای راهبردی آنها، درصد پیشرفت، توجیه پذیری و همچنین شرایط ناشی از تحریم؛ پروژه های بنیادی‌تر را برگزینم و در سقف زمانی معین به پایان ببریم.

طرح توسعه مکران و اتصال راه اهن آن به شمال و تعریف مناطق ترانزیتی و شهرک های صنعتی و تجاری اطراف ان بنیادی ترین پروژه حال حاضر کشور است، که واجد همه شاخص‌های گزینش یک پروژه راهبردی تمام عیار است. این پروژه به همان اندازه که اساسی و بنیادی است، به همان اندازه هم دارای پیچیدگی‌های طراحی، تامین مالی، ساخت، بهره برداری و نظارت است. آرزو میکنم این مهم انجام شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول